dijous, 1 d’agost del 2019

Costabona 2019

Tornem a trepitjar alta muntanya, aquest cop al Costabona amb en Xevi i l'Iker aprofitant el dia festiu de la festa major de Torelló.

Sortim des de la Collada Fondaa peus del Costabona a les 7:30, i enfilem camí cap al Costabona seguint les marques de GR. Aquest camí ens fa passar per les Roques d'en Mercer i la Roca blanca d'en Soms. Tot seguit, deixem la tanca a la nostra dreta i ens desviem cap a l'esquerra seguint les marques de GR, en direcció al Coll de Pal per encara la pujada desde la cara Oest dela muntanya, en comptes de fero desde la cara Sud com soliem fer-ho altres vegades. Arribem a Coll de Pal amb 34 min, on prenem una mica d'aire abans de fer la ascensió final fins al Costabona. La pujada fins aquí ha estat progresiva, però no dura, i segueix així fins pràcticament arribar al cim.

La pujada al cim per aquesta vesant, es apenes 500 metres més llarga. Arribem al cim amb 45 min, on fem una aturada per menjar una mica i fer algunes fotos aprofitant el dia que fa.

Seguim la nostra excursió, desfent par del camí de pujada, però desviant-nos cap a la banda francesa, deixand el coll de pal a la nostra esquerra i en direcció a la Coma del Tec. El camí en aquest tram es força planer i ens permet trotar una miqueta. Travessem el Tec on el camí fa un canvi de sentit altre cop cap a l'oest i enfila suaument cap al refugi de la Portella Roja on hi arribem amb 1h 12 min.

Aqui fem un gir de quasi 180º, per anar en direcció al Roca Colom reseguint la cara nord de la muntanya. El camí es estret i pedregós al principi, però s'obre uns centenars de metres enllà on travessa un terreny molt més ample des del cual podem veure grans ramats d'Isards pasturant. Després d'un ultim esforç arribem al Roca Colom on apenes parem i el qual deixem enrera reseguin el cami que va per la carena i que fa de frontera amb França. Arribem de nou a Coll de Pal i baixem en direcció al refugi de Costabona.

Des del refugi, improvitzem una mica la baixada, el cual ens porta a haver de passar per trams compromesos i delicats, havent de recular en algun tram. Finalment, trobem una canal on s'intueix que durant el desglaç deu baixar ple d'aigua i optem per seguir aquesta canal fins a arribar a la pista.

Durant la baixada trobem alguns corriols els quals intentem seguir, però que no porten enlloc, acabant sempre de nou a la canal. Finalment arribem a la pista, per la qual hem de trotar durant un km per poder arribar de nou al cotxe.