dimarts, 1 d’agost del 2017

Olla de Nuria 2017

Avui hem fet nova excursió per alta muntanya amb l'Erik. L'Olla de Núria, la qual ja vam intentar l'any passat i degut a estar curt de fotma vàm haver de retallar al coll d'Eina.

Enguany, el repte era aconseguir passar del Coll d'Eina i arrivar mínim al coll de Noufonts, però amb la mirada posada a aconseguir fer l'olla completa.

Hem sortit d'hora de casa a les 5:30, hem decidit sortir una hora abans en relació a l'any anterior per tenir una hora extra de 'frescor' donat la forta calor que fa aquests dies, i perque de cara a migdia hi ha prevista alguna tempesta que ens podria afectar.

Així doncs a les 6.30 posem peu a Fontalba i engeguem l'aventura. A Fontalba l'ambient es bó, molt poca gent, fresqueta, però no fred i apenes hi fa vent.

Comencem a ritme lleuger, sense córrer però sense encantar-nos. Tenim previst fer cim al Puigmal (2.910) amb 1h 15min. aprox. Arrivem al Cim de la Dou amb els primers rajos de sol i el vent que ha començat a apareixer i que es fa evident en aquest punt. Els nostres bessons, carregats, ens indiquen que el ritme ha sigut fort fins aquí. Aquest primer tram de pujada sempre costa. Trotem per el pla fins a l'inici de la nova pujada on el vent s'entossudeix a seguir-nos durant la pujada.

Mica a mica anem deixant metres i enrera, i mica a mica el vent s'accentua. Notem com aquest ens fa anar més lents del que voldriem i ens obliga a fer un esforç extra al bufar en contra durant bona part de la pujada. La tartera es fa especialment llarga, però aconseguim deixar-la enrera i divisar la creu. Fem cim amb 1h 20 min. Fem parada per fer un parell de fotos i tirem avall cap al pic del Segre.

Baixem trotant a estones, el camí queda desdibuixat a estones i hem de buscar marques i referències, sobretot al principi. Més endavant aquest es fa més evident i estar molt més marcat. Passem els dos pics del segre, sense passar pel cim, fent una sèrie de puja-baixes sense massa complicació ni excessiu desnivell.

Arribem corrent al coll de Finestrelles on, al igual que l'any anterior fem una paradeta de 10 min per avituallar-nos, portem 2h 03 min. portem 10 min de marge sobre l'any anterior. Després d'una barreta i una mica d'aigua seguim la pujada cap al pic de Finestrelles (2.828), una pujada no excesivament llarga però que carrega les cames, per sort durant la tartera el vent ens bufa a favor. Fem cim amb 2h 35 min.

No parem a Finestrelles ni per fer fotos, avui no, el fort vent ens treu les ganes de perdre temps als cim per fer fotos. Seguim carena avall cap al següent punt de referencia que serà el coll d'Eina tot corrent a través de la cresta i deixant enrera el pic de Nuria. Ara el vent, que bufa de costat, es extremadament fort, l'Erik ha de caminar inclinat de cos lleugerament cap a l'esquerra per contrarestar-lo.

Arribem al coll d'Eina amb  menys de 3h. Estem al punt on vàrem decidir baixar l'any passat i on hem de decidir si seguim o baixem cap a Nuria. Valorem la situació, el vent és molt fort i això ens fa pensar en baixar. No obstant el proper tram fins a Noufonts implica una bona part de camí arrasserats o parcialment arrasserats del vent, així que decidim seguir.

Tal i com preveiem, bona part de la pujada entre Eina (2.789), que deixem a l'esquerra, i el Noufonts (2.861) passa a rasser del vent, el qual reapareix altre cop al acostar-nos al cim de Noufonts. Deixem el cim enrera trotant per la baixada amb intenció d'arribar al coll quan abans millor. Arribem al coll amb 3h 31 min.

Torna a tocar valorar la situació. La pujada que tenim davant, El Noucreus (2.801). Ens veiem amb força de poder seguir i fer un nou cim i un nou coll, no obstant el fort vent que ens ha estat acompanyant durant quasi tota la travessa ens comença a passar factura. Decidim finalment tirar avall cap a Nuria, havent assolit l'objectiu principal de la ruta havent superat l'any anterior amb un coll i un pic més.

Baixem corrent per la tartera seguint les marques de GR que hi ha marcades i ens endinssem per la vall mica a mica passant per prats verds on pasturen els cavalls i vaques.

A mig camí ens creuem amb les primeres persones que hem trobat en tota la jornada que pujen en direcció al coll de Noufonts.  Déspres de una estona baixar mig corrent mig caminant ja veiem el Santuari de Nuria al qual arribem després de 4h 20min.

Fem parada tècnica per esmorzar. L'entrepà ens entra d'allò més bé, avuiens l'hem guanyat.

Un cop recuperades les forces, i sense encantar-nos gaire enfilem el camí de Fontalba, aquesta és la part més feixuga de l'excursió, ja que toca tornar a enfilar un bon desnivell positiu amb el cansament acumulat d'hores i kms a les cames, tot i això marquem un bon ritme, sobretot a la pujada que és la part dura, a més tot i que aquí a penes bufa aire, l'enemic el tenim en el sol que a aquesta hora ja comença a pretar de valent.

Aviat es divisa l'esplanada de Fontalba a l'horitzó, un miratge, ja que encara queda molt tros per recòrrer. Arribem al final de la ruta amb 6h 03 min. i una sensació agredolça, ja que tot i haver complert el principal objectiu que era arribar a Noufonts, teniem ganes d'haver aconseguit l'olla complerta, ja que ens haviem preparat i ens trovamen amb força per haver-la acomplert. Com diuen però hi ha més dies que llangonisses, per tant a la propera potser serà millor.